PYXIDA%20MAGAZINE%20%202%20creat%20LOGO%

Δια βίου μάθηση: ανάγκη αλλά και κέρδος!



Η πολυπολιτισμική κοινωνία που ζούμε, η αύξηση του ανταγωνισμού, η ραγδαία αύξηση της ανεργίας, η διαρκής εξέλιξη της τεχνολογίας και της επιστήμης και οι αλλαγές στην παραγωγική διαδικασία, είναι αρκετοί λόγοι για να θεωρεί οποιοσδήποτε δεδομένο ότι δεν επαρκεί πλέον η όποια εκπαίδευση έχει λάβει τα προηγούμενα χρόνια της ζωής του.

Αυτό σημαίνει ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη η διαρκής επιμόρφωση, προκειμένου να αποκτηθούν συμπληρωματικές γνώσεις ή να επαναπροσδιοριστούν οι ήδη υπάρχουσες. Έτσι, γίνεται κατανοητό ότι δεν μπορεί σήμερα ένας επιστήμονας, κάποιος επαγγελματίας και ιδιαίτερα κάποιος εκπαιδευτικός, να επαναπαύεται στις ήδη υπάρχουσες και αποκτηθείσες γνώσεις του οι οποίες μπορεί να ανήκουν ήδη στο παρελθόν.

Η σημασία επομένως της συνεχούς εκπαίδευσης, δηλαδή της Δια βίου εκπαίδευσης, είναι κάτι που πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους, να γίνει στάση ζωής μια και αποτελεί ένδειξη επαγγελματισμού και ενδιαφέροντος για την όποια εργασία ασκεί κάποιος. Μέσω της δια βίου μάθησης ο εργαζόμενος αντιλαμβάνεται καλύτερα τον εαυτό του ως παράγοντα ατομικής, αλλά και ευρύτερης ανάπτυξης, κάτι που φαίνεται να είναι το κλειδί της ανταγωνιστικότητας σε κάθε επίπεδο. Το ίδιο μάλιστα υποστηρίζει και η UNESCO λέγοντας ότι η δια βίου μάθηση «…είναι το κλειδί για μια καλύτερη ζωή». Επειδή, λοιπόν, σήμερα η γνώση θεωρείται περισσότερο από ποτέ δύναμη προόδου και μέσο ασφάλειας, γίνεται κατανοητό ότι η δια βίου μάθηση συμβάλλει στη διαμόρφωση ενεργών και ενημερωμένων πολιτών με κριτική σκέψη και δημιουργική διάθεση. Είναι αλήθεια άλλωστε, ότι υπάρχει ανάγκη από νέους που συμμετέχουν ενεργά στα κοινά, που ξέρουν να μαθαίνουν, να προσαρμόζουν τη γνώση τους και να ξαναμαθαίνουν, ώστε να ενταχθούν σε μία αναπτυξιακή προοπτική. Έτσι, η εκπαίδευση, μέσω της δια βίου μάθησης προβάλλεται, όχι ως στατική και πεπερασμένη διαδικασία, αλλά ως μια δυναμική και εξελισσόμενη κατάσταση.

Πώς όμως μπορεί να υλοποιηθεί αυτή η διαδικασία της συνεχούς αυτομόρφωσης; Οι τρόποι είναι πολλοί και εξαρτώνται από τον εκάστοτε σκοπό του εκπαιδευομένου. Η επιμόρφωση αυτή μπορεί να γίνει είτε με την ανοιχτή ή εξ αποστάσεως εκπαίδευση που είναι πολύ διαδεδομένη τελευταία. Ακόμα μέσω σεμιναρίων μπορούν να εξελίξουν οι εκπαιδευόμενοι τις γνώσεις τους και να γίνουν πιο ευέλικτοι στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις. Ακόμα μπορεί ο κάθε επαγγελματίας να διαβάζει μέσω διαδικτύου ή έντυπης μορφής επιστημονικά άρθρα και περιοδικά, ώστε να μελετάει τις σύγχρονες τάσεις της επιστήμης του. Η γλωσσομάθεια, επιπλέον, μπορεί να αποτελέσει μια άλλη μέθοδο αυτομόρφωσης η οποία μπορεί να πραγματωθεί σε κάθε ηλικία.

Ένα είναι βέβαιο, ότι ο κάθε επαγγελματίας και ειδικά ο εκπαιδευτικός, οφείλει να «ανανεώνει» τις γνώσεις του, ώστε να είναι ανταγωνιστικός και αποδοτικός, αποτελώντας ταυτόχρονα πρότυπο και έμπνευση ακούραστης μαθησιακής διαδικασίας για κάθε νέο με τον οποίο αλληλεπιδρά, ώστε να κάνει τη μάθηση στάση Ζωής και όχι αναγκαίο κακό.

Φιλολογικό τμήμα

Φροντιστηρίου ΠΡΟΤΥΠΟ