PYXIDA%20MAGAZINE%20%202%20creat%20LOGO%

Κρίσεις πανικού: Η συνηθέστερη ψυχική απειλή της καθημερινότητας


Καθημερινά όλο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν βιώσει, βιώνουν ή θα βιώσουν, τουλάχιστον μια φορά στη ζωή τους, ένα ξαφνικό επεισόδιο έντονου φόβου που προκαλεί σοβαρές σωματικές αντιδράσεις, όταν δεν υπάρχει πραγματικός κίνδυνος ή προφανής αιτία. Αυτό το επεισόδιο ή τα επεισόδια ονομάζονται κρίσεις πανικού. Επηρεάζει συνήθως 2 στις 4 γυναίκες και 1 στους 4 άνδρες.

Οι κρίσεις πανικού μπορεί να είναι πραγματικά τρομακτικές. Μπορεί να νομίζετε ότι χάνετε τον έλεγχο, ότι παθαίνετε καρδιακή προσβολή, ότι δεν μπορείτε να αναπνεύσετε ή ακόμη και ότι κινδυνεύει η ζωή σας.

Οι πιο πολλοί άνθρωποι έχουν μόνο μία ή δύο κρίσεις πανικού στη διάρκεια της ζωής τους και το πρόβλημα εξαφανίζεται, κυρίως κατά το τέλος μιας αγχωτικής κατάστασης. Αλλά εάν είχατε επαναλαμβανόμενες, απροσδόκητες κρίσεις πανικού και περάσατε μεγάλες περιόδους με συνεχή φόβο και με μια ανεξήγητη απειλή, ίσως βιώνετε μια κατάσταση που ονομάζεται διαταραχή πανικού.

Αν και οι κρίσεις πανικού δεν είναι απειλητικές για τη ζωή, μπορεί να είναι τρομακτικές και να επηρεάσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής σας. Σε αυτή την περίπτωση η θεραπεία με έναν ειδικό μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματική.


Συμπτώματα

Οι κρίσεις πανικού ξεκινούν ξαφνικά, χωρίς προειδοποίηση. Μπορούν να «χτυπήσουν» ανά πάσα στιγμή - όταν οδηγείτε το αυτοκίνητο σας, στο εμπορικό κέντρο, όταν κοιμάστε ή είστε στη μέση μιας επαγγελματικής συνάντησης. Ενδέχεται να έχετε περιστασιακές κρίσεις πανικού ή και να εμφανίζονται συχνά.

Οι κρίσεις πανικού έχουν πολλές παραλλαγές, αλλά τα συμπτώματα συνήθως κορυφώνονται μέσα σε λίγα λεπτά. Μπορεί να αισθάνεστε κουρασμένοι και φθαρμένοι αφού υποχωρήσει η επίθεση πανικού. Το σίγουρο είναι πως πρόκειται για μια κατάσταση που ακολουθεί μια κλιμάκωση και πάντοτε ολοκληρώνεται. Η διάρκεια ποικίλει από άτομο σε άτομο αλλά συνήθως δεν ξεπερνά τις 2 ώρες με εναλλαγές έντασης.


Πώς καταλαβαίνω αν παθαίνω κρίση πανικού;

Οι κρίσεις πανικού περιλαμβάνουν συνήθως μερικά από αυτά τα σημεία ή συμπτώματα:

-Αίσθηση επικείμενης καταστροφής ή κινδύνου

-Φόβος για απώλεια ελέγχου ή θάνατο

-Γρήγορος καρδιακός ρυθμός

-Εφίδρωση

-Τρεμούλα ή ταραχή

-Δύσπνοια ή σφίξιμο στο λαιμό σας

-Κρυάδα

-Εξάψεις

-Ναυτία

-Κοιλιακές κράμπες

-Πόνος στο στήθος

-Πονοκέφαλο

- Ζάλη ή τάση λιποθυμίας

-Μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα στα άκρα ή στο στόμα

-Αίσθημα ανισότητας ή απόσπασης

-Αίσθημα υπέρμετρης αγωνίας

Ένα από τα χειρότερα αισθήματα για τις κρίσεις πανικού είναι ο έντονος φόβος ότι θα είστε αδύναμος να διαχειριστείτε ακόμη και την πιο απλή κατάσταση όπως για παράδειγμα να πιείτε νερό ή να περπατήσετε. Μετά την κρίση πανικού το σώμα νιώθει εξαντλημένο και η σκέψη αυτόματα οδηγείται στο πότε θα μπορούσε να ξανασυμβεί. Μπορεί να φοβάστε ότι έχετε κρίσεις πανικού τόσο πολύ ώστε να αποφύγετε ορισμένες καταστάσεις όπου θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν μια κρίση, με αποτέλεσμα την σημαντική έκπτωση στην καθημερινή λειτουργικότητά σας.


Παθαίνω κρίσεις πανικού. Μπορώ να κάνω κάτι γι αυτό;

Η απάντηση είναι ναι. Ένας ειδικός μπορεί να διακρίνει την ένταση των κρίσεων αυτών και να σας καθοδηγήσει σε μια διαδικασία ανακούφισης των συμπτωμάτων. Επειδή όμως η αγχώδης διαταραχή που εκφράζεται μέσω των ξαφνικών κρίσεων πανικού, πηγάζει από μια εσωτερική σύγκρουση του εαυτού, είναι απαραίτητο να εμβαθύνεται πάντοτε με την υποστήριξη ειδικού ψυχικής υγείας, ώστε να εντοπιστούν οι πυρηνικές γνώσεις που προκαλούν αυτό το ξέσπασμα. Στις πιο πολλές περιπτώσεις οι ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις με έναν εξειδικευμένο ψυχολόγο μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην κατανόηση των αιτιών και την αντιμετώπιση, σε περίπτωση όμως που η διαταραχή έχει γίνει χρόνια, τότε ένας ψυχίατρος με το κατάλληλο θεραπευτικό σχήμα σε συνδυασμό με ψυχοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην βελτίωση της ποιότητας ζωής, που είναι μάλιστα η κυριότερη παράμετρος που επηρεάζεται, εφόσον οι ίδιες οι κρίσεις πανικού, ως «επιθέσεις» είναι πραγματικά ακίνδυνες για τον οργανισμό, εφόσον μπαίνει σε μια διαδικασία «εγρήγορσης», προκειμένου να αντιμετωπίσει ή και να ξεφύγει από μια απροσδιόριστη ή αναίτια απειλή.

ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ

Ψυχολόγος MSc Ψυχοθεραπεύτρια