PYXIDA%20MAGAZINE%20%202%20creat%20LOGO%

‘Οι ασθένειες του υπολογιστή’ Συμπτώματα και θεραπεία


Οι υπολογιστές είναι σαν τους Θεούς της Παλαιάς Διαθήκης,

Πολλοί κανόνες κανένα έλεος

Joseph Campbell, 1904/1987

Αμερικανός καθηγητής.


Η αυξημένη παραγωγικότητα και η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, έχουν επιβάλλει πλέον τους

υπολογιστές σε κάθε τομέα οποιασδήποτε εργασίας. Η εισβολή τους, σαφώς διευκολύνει τη ζωή μας, αλλά από την άλλη η πολύωρη χρήση τους μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα στην υγεία μας.

«Το σύνδρομο του υπολογιστή» όπως αποκαλείται σύμφωνα με την Jane Brody, αρθρογράφο των New York Times, απειλεί εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο και εντοπίζεται με συγκεκριμένα συμπτώματα στη φυσική μας κατάσταση, την ψυχολογία μας και την όρασή μας. Περισσότεροι από 70 εκατομμύρια εργαζόμενοι σε ολοκληρο τον κόσμο απειλούνται από το συγκεκριμένο σύνδρομο, ενώ ο αριθμός αυτός αυξάνεται ολοένα και περισσότερο.


Όσοι χρησιμοποιούν τον υπολογιστή περισσότερες από 3 με 4 ώρες την ημέρα, παρουσιάζουν ένα ή και περισσότερα επώδυνα συμπτώματα όπως:

  1. χρόνιους πονοκεφάλους

  2.  έντονες ημικρανίες

  3.  μυοσκελετικά προβλήματα τα οποία εντοπίζονται κυρίως στον αυχένα μέχρι και την περιοχή της μέσης

  4.  τενοντίτιδες στα χέρια λόγω υπερβολικής χρήσης σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα

  5.  θολή όραση, κάψιμο, κοκκίνισμα ή ξηρότητα στα μάτια

  6.  έντονο στρες

  7.  παχυσαρκία

  8.  κατάθλιψη

Αυχεναλγία – Οσφυαλγία

Στην επικρατέστερη ίσως θέση των αλγεινών συμπτωμάτων βρίσκεται η αυχεναλγία και η οσφυαλγία,λόγω λανθασμένης και πολύωρης καθιστής στάσης μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή.

Συμπτώματα όπως: ζαλάδες, πονοκέφαλος, ίλιγγος, τάση για έμετο, έντονοι μυϊκοί σπασμοί στην περιοχή του αυχένα και της πλάτης, δυσκαμψία και αίσθημα μαγκώματος στη μέση είναι αρκετά για να μας θορυβήσουν. Θα πρέπει λοιπόν να διορθώσουμε τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε στον υπολογιστή, προκειμένου να προλάβουμε τυχόν μόνιμες βλάβες στη σπονδυλική μας στήλη, ενδεχομένως με τη χρήση κάποιου εναλλακτικού εξοπλισμού γραφείου για τη σωστή στάση του

σώματος.


Τι να κάνετε;

Ο εξοπλισμός του γραφείου θα πρέπει να είναι εργονομικός για τη χρήση υπολογιστή. Προτείνεται η χρήση ειδικής καρέκλας η οποία διατηρεί τη φυσική καμπυλώτητα της σπονδυλικής μας στήλης υποστηρίζοντας μέχρι τον αυχένα. Το κάθισμα μας πρέπει να βρίσκει τους μηρούς παράλληλους και τις κνήμες να σχηματίζουν ορθή γωνία με το πάτωμα.


Συστήνονται συχνά διαλείμματα,

  • για την ξεκούραση των ματιών

  • για να διατείνετε τους μύες του αυχένα,της πλάτης και της μέσης

Προτείνονται επίσης εργονομικά πληκτρολόγια, χωρίς τις προεξοχές σιλικόνης οι οποίες πιέζουν υπερβολικά τους καρπούς και τα αντιβράχια.Προτιμήστε ένα εργονομικό ποντίκι το οποίο υποστηρίζει το σχήμα της παλάμης. Το πληκτρολόγιο πρέπει να τοποθετείται περίπου στο ύψος του αγκώνα, έτσι ώστε τα χέρια και οι καρποί να βρίσκονται σε μια ουδέτερη φυσική στάση για την πληκτρολόγηση.

Το ποντίκι πρέπει να βρίσκεται όσο γίνεται πιο κοντά στο πληκτρολόγιο, ώστε οι ώμοι και τα αντιβράχιά σας να είναι χαλαρά και πιο χαμηλά από τους αγκώνες. Το ύψος της οθόνης ενδείκνυται να είναι κάτω από το επίπεδο των ματιών και σε απόσταση 50 με 66 εκατοσών από το πρόσωπο σας.


Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα


Απασχολεί περίπου το 2-3% του πληθυσμού, ενώ τα συμπτώματά του είναι το έντονο μούδιασμα και το «μυρμήγκιασμα» στην κάτω πλευρά των δακτύλων και ο ιδιαίτερος πόνος όταν τεντώνουμε τους καρπούς μας. Ο πόνος αυτός εντείνεται τη νύχτα.Αναφέρεται επίσης, δυσκολία στο σφίξιμο της γροθιάς ή ακόμα και ανικανότητα στον συντονισμό των δακτύλων μας. Σε πολύ προχωρημένο στάδιο, ο πάσχων αδυνατεί να σηκώσει ορισμένα αντικείμενα, όπως ένα ποτήρι νερό. Το σύνδρομο αυτό δεν προκαλείται μόνο από τον υπολογιστή, αλλά επιβαρύνεται από αυτόν.


Οι κύριοι υπαίτιοι είναι:

  • η κληρονομικότητα

  • το υπερβολικό βάρος του σώματος

  • κάποιο κάταγμα

  • η περίοδος μετά από την εγκυμοσύνη

Τα άτομα που βιώνουν επίμονα και οδυνηρά συμπτώματα του καρπιαίου σωλήνα, θα πρέπει να επισκεφθούν τον ορθοπεδικό ή τον φυσικοθεραπευτή τους, προκειμένου να τους δοθεί κάποια εξατομικευμένη θεραπεία η οποία μπορεί να περιλαμβάνει: ασκήσεις, μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα, τη χρήση ενός νάρθηκα ακινητοποίησης...μέχρι και ένεση κορτικοστεροειδούς στον καρπό.


Τενοντίτιδα

Ένα σύνδρομο το οποίο περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό παθήσεων και είναι συνήθως αποτέλεσμα υπερβολικής χρήσης των νεύρων και μυών των χεριών και των αντιβραχίων μας. Πρόκειται για κακώσεις, λόγω επαναλαμβανόμενης καταπόνησης, που μπορούν να προκληθούν σε οποιοδήποτε σημείο του σώματος, αν και συνήθως προσβάλουν τους καρπούς, τις παλάμες και τα αντιβράχια.


Έτσι, ο πιο συχνός τύπος καταπόνησης είναι η τενοντίτιδα, η οποία περιλαμβάνει:

  •  φλεγμονή του τένοντα

  •  τοπικό πόνο

  •  ευαισθησία

  •  πρήξιμο στον αγκώνα, το αντιβράχιο και την παλάμη

Η τενοντίτιδα είναι ιδιαίτερα επίπονη και γι’αυτό συστήνεται η άμεση παρέμβαση ορθοπεδικού και φυσικοθεραπευτή, καθώς δεν θεραπεύεται εύκολα αν καθυστερήσει κανείς να την αντιμετωπίσει.


Κουρασμένα μάτια...

Η κούραση των ματιών είναι επίσης ένα σύμπτωμα λόγω παρατεταμένης χρήσης του υπολογιστή, εξαιτίας της υπερ-εργασίας των μυών των ματιών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η κόπωση των ματιών, λόγω της χρήσης του υπολογιστή, δεν επιφέρει συνήθως σοβαρές ή μακροχρόνιες συνέπειες.

Μπορεί ωστόσο,να γίνει ιδιαίτερα δυσάρεστη, ενοχλητική και επίπονη, λόγω των συμπτωμάτων της, όπως οι πονοκέφαλοι, τα ερεθισμένα ή και ξηρά μάτια(ξηροφθαλμία), η θολή όραση, η περιστασιακή διπλωπία κ.α.


Τι να κάνετε;

Για να αποφύγετε ή να περιορίσετε την κόπωση των ματιών, θα πρέπει να χρησιμοποιείτε τα σωστά γυαλιά, όπως σας έχει συμβουλέψει ο οφθαλμίατρος σας, τα οποία ενδείκνυνται για όσους απασχολούνται πολύ ώρα με υπολογιστές, λόγω των κατάλληλων φακών τους. Θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιείτε ειδικές σταγόνες ενυδάτωσης και ανακούφισης για τα μάτια, ενώ προτείνεται και η τοποθέτηση ειδικού φίλτρου στην οθόνη του υπολογιστή σας, που απορροφά την ενοχλητική γυαλάδα

της οθόνης. Συμπληρωματικά, είναι σημαντικό να διαθέτετε οθόνη με τη μικρότερη δυνατή ακτινοβολία και να ρυθμίζετε καταλλήλως τη φωτεινότητά της.


Αναλύοντας πόσα “ψηφιακά “δεινά είναι ικανή να προκαλέσει η πολύωρη χρήση του υπολογιστή, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η πολύωρη χρήση του, με τη λάθος στάση του σώματος και χωρίς τα απαραίτητα μέτρα πρόληψης, μειώνει την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα σας και λειτουργεί εις βάρος της υγείας σας.


ΛΙΑΝΟΥ ΜΑΡΙΑ

Πτυχίο Φυσικοθεραπείας

Μsc,  Μεταβολικά Νοσήματα Οστών

Ιατρικής Αθηνών