PYXIDA%20MAGAZINE%20%202%20creat%20LOGO%

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ και ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Η σχολική χρονιά βαίνει προς το τέλος της και αρχίζουν οι εξετάσεις. Μία

επώδυνη και κουραστική διαδικασία για τα παιδιά που καλούνται να αξιολογηθούν

για την ετήσια επίδοσή τους. Ένα βασικό εφόδιο για να αντέξουν την αξιολόγηση

είναι η καλλιέργεια της συναισθηματικής τους νοημοσύνης.

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι εφικτή στην καθημερινή ζωή. Μπορεί να

πραγματοποιηθεί, με εξαιρετικές συνέπειες στην εκπαίδευση, στην οικογένεια,

στην εργασία και στην σωματική και ψυχική υγεία. Τα βασικά χαρακτηριστικά της

συναισθηματικής νοημοσύνης είναι:

  •  Αυτοεπίγνωση

  •  Αυτοέλεγχος

  •  Ενσυναίσθηση

  •  Εξερεύνηση κινήτρων

  •  Διαπροσωπικές σχέσεις

  •  Κοινωνική προσαρμοστικότητα

Αυτοεπίγνωση σημαίνει να αντιλαμβάνεται κάποιος-ποια τα συναισθήματά του-

της, την στιγμή που αυτά γεννιούνται. Ακόμη, είναι η αντίληψη και της διάθεσης και

των σκέψεων, σχετικά με αυτή τη διάθεση. Είναι ουσιαστικά η ψυχολογική

ενόραση!

Αυτοέλεγχος είναι η αίσθηση της αυτοκυριαρχίας και της αντοχής στις

συγκινησιακές καταιγίδες. Η τέχνη της ηρεμίας και η ικανότητα για συναισθηματική

αυτορρύθμιση. Ένας τρόπος π.χ. για να ηρεμήσει ο θυμός, είναι η σύλληψη και η

αμφισβήτηση των σκέψεων που πυροδοτούν τις εκρήξεις του θυμού.

Η ενσυναίσθηση οικοδομείται στην αυτοεπίγνωση. Είναι η κατανόηση της άλλης

και του άλλου όχι μόνο στο νοητικό επίπεδο αλλά και στο συναισθηματικό. Μπαίνει

στη θέση του άλλου και της άλλης δηλαδή έχει ακριβή αντίληψη του τι βιώνει και τι

σημασία έχει για αυτόν-τήν το βίωμά του-της, παραμερίζοντας τις δικές του-της

αντιλήψεις.

Εξερεύνηση κινήτρων είναι οι συναισθηματικές τάσεις που οδηγούν προς την

επίτευξη στόχων. H πρωτοβουλία και η αισιοδοξία είναι ικανότητες που

ενεργοποιούν τους ανθρώπους ώστε να θέσουν στόχους, να έχουν ετοιμότητα για

δράση, να μειώνουν την αίσθηση της αβεβαιότητας και να διατίθενται να

ξεπερνούν αντιξοότητες και εμπόδια.

Διαπροσωπικές σχέσεις. Η εκδήλωση των συναισθημάτων, η εκφραστικότητα και η

συναισθηματική μεταδοτικότητα εμποδίζουν τη συναισθηματική ερήμωση. Όταν τα

πρόσωπα προάγουν τη συνεργασία, διαπραγματεύονται τις διαφωνίες και

αναζητούν αμοιβαία κατανόηση.

Κοινωνική προσαρμοστικότητα. Είναι η ικανότητα χαλιναγώγησης της

ανυπομονησίας, ο έλεγχος των παρορμήσεων και η ακριβής μελέτη μιας κοινωνικής

συγκυρίας. Να αναγνωρίζει κάποιος και κάποια την ανάγκη για αλλαγή και να

απομακρύνει τα εμπόδια.

Όσο περισσότερο καλλιεργούμε στα παιδιά την συναισθηματική νοημοσύνη τόσο...

  • Θα αφουγκράζονται τις εσωτερικές τους ανάγκες και επιθυμίες και θα μειώνουν την αίσθηση του αδιεξόδου.

  •  Θα έχουν επίγνωση των δυνατών τους σημείων και της πηγής του άγχους τους.

  •  Θα οργανώνουν αποτελεσματικά το χρόνο τους για μελέτη και θα αποδίδουν βάσει των δυνατοτήτων τους. Θα έχουν τον έλεγχο πάνω στις ανησυχίες τους και θα μπορούν να τις καταλαγιάζουν.

Αρκεί οι ενήλικες να στεκόμαστε δίπλα τους κι όχι επικριτικά απέναντί τους. Είναι

μοναδικές προσωπικότητες, με αξία και συναισθήματα, ανεξάρτητα από τις

σχολικές τους επιδόσεις.


ΜΕΝΙΚΗ ΒΙΛΜΑ

Καθηγήτρια

στο 1ο Γυμνάσιο Αρτέμιδας


ΜA στην Ειδική Αγωγή


Συντονίστρια στο Δίκτυο για τη Σχολική Διαμεσολάβηση


Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων


Επιμορφώτρια εκπαιδευτικών στη

Σχολική Διαμεσολάβηση


Email: vilmaart@yahoo.gr