PYXIDA%20MAGAZINE%20%202%20creat%20LOGO%

Τηλεκπαίδευση: είναι αποτελεσματική όσο νομίζουμε;


Όταν οι καταστάσεις εξελίσσονται ερήμην μας, οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε, γιατί η προσαρμογή είναι επιβίωση! Ειδικά η εκπαίδευση καλείται να ανταποκριθεί σε νέα δεδομένα, πανδημίες, αλλαγές συστημάτων ή νομοσχεδίων. Στα πλαίσια αυτά, όχι μόνο έκανε και την εμφάνισή της η τηλεκπαίδευση, αλλά και καθιερώθηκε πλέον, κατακτώντας όλες της βαθμίδες της παιδείας.

Σίγουρα, όσο και να δυσανασχετούν μαθητές και εκπαιδευτικοί, η τηλεκπαίδευση έχει και τα θετικά της. Σκεφτείτε τη δυνατότητα που παρέχει για χρήση live και interactive προγραμμάτων, κάτι που παραδοσιακά, δεν αξιοποιείται σχεδόν ποτέ στην τάξη. Επίσης, η άνεση των μαθητών να έχουν πρόσβαση από τον υπολογιστή του σπιτιού ή του οικείου χώρου τους, βοηθά σε αρκετές περιπτώσεις να ανταποκριθούν καλύτερα στα καθημερινά καθήκοντα τους, όπως είναι οι εργασίες τους, η συγκέντρωση στο μάθημα ή η συμμετοχή τους σε αυτό. Από την άλλη, νιώθοντας πιο άνετα και οι καθηγητές, ενδέχεται να επιδεικνύουν περισσότερη διάθεση για μάθημα και μεγαλύτερη δημιουργικότητα.

Ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα αποτελεί και η αύξηση του ενδιαφέροντος των εκπαιδευομένων μέσω της χρήσης αποτελεσματικού και σύγχρονου υπολογιστικού εξοπλισμού για την διεξαγωγή των μαθημάτων. Η χρήση ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή δημιουργεί συχνά πιο ευχάριστο περιβάλλον διδασκαλίας σε σχέση με μια συνηθισμένη τάξη, αφού οι μαθητές είναι πλήρως εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και γενικά με τα σύγχρονα μέσα.

Δεν είναι όμως όλα ρόδινα…Τα αρνητικά δε λείπουν και τα βιώνουν τόσο οι μαθητές, όσο και οι εκπαιδευτικοί. Αρχικά, δυσκολεύεται η προσωπική επικοινωνία του καθηγητή με τον κάθε μαθητή. Έτσι, ο καθηγητής που πρέπει να διδάξει μέσα από υπολογιστή, πρέπει να ξοδέψει πολύ περισσότερο χρόνο για να απαντήσει γραπτά στον κάθε μαθητή, ενώ θα χρειαζόταν λιγότερος χρόνος για να δώσει τις ίδιες απαντήσεις προφορικά, σε μια συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο. Από την άλλη, μπορεί το σύστημα να υπερφορτωθεί ή να “κολλήσει” κατά την διάρκεια επικοινωνίας με φωνή και με εικόνα. Ακόμη, όταν το δίκτυο υπολογιστών δεν λειτουργεί λόγω τεχνικών προβλημάτων, ο χρήστης χάνει την επαφή με το δάσκαλο ή τους μαθητές που βρίσκονται στην εικονική-δυνητική τάξη και χρειάζεται χρόνος μέχρι να αποκατασταθεί η επικοινωνία.

Τέλος, δεν μπορεί κάποιος να δει εκφράσεις του προσώπου του άλλου ή να διαβάσει την γλώσσα του σώματος, ούτε μπορεί να διακρίνει την αλλαγή στον τόνο της φωνής του. Όμως, όλα τα παραπάνω είναι πολύ σημαντικά για τη σχέση εκπαιδευτικού – μαθητή, αφού με ένα βλέμμα μπορεί να τεθεί μία παράκληση ή εντολή, κάτι που προσδίδει την αμεσότητα που απαιτεί κάθε διδακτική σχέση. Επίσης, ένα άγγιγμα, μια ενθάρρυνση που θα φανεί ήδη από την έκφραση του προσώπου του διδάσκοντα, δίνει άλλο νόημα στην εκπαιδευτική διδασκαλία.

Επομένως, η εκπαίδευση είναι μία και μοναδική, όπως και αν υλοποιείται. Είτε δια ζώσης είτε εξ αποστάσεως, απαιτεί δημιουργικό πνεύμα από τον διδάσκοντα, έμπνευση και προσαρμοστικότητα σε οποιαδήποτε συνθήκη.

ΚΛΑΔΑ ΡΙΑ

Τμήμα Φιλολογίας Φροντιστηρίου Πρότυπο