PYXIDA%20MAGAZINE%20%202%20creat%20LOGO%

Φυσικοθεραπεία & “μουσική“


Πάντοτε αναρωτιόμουν πως γίνεται ένας επαγγελματίας αθλητής να έχει τον αθλίατρό του και τον εξειδικευμένο σε αθλητικές κακώσεις φυσικοθεραπευτή και ο επαγγελματίας μουσικός να στερείται αυτής της παρακολούθησης.

Η καθημερινότητα του ενεργού μουσικού σπουδαστή, ερμηνευτή ή δασκάλου απαιτεί από το σώμα του δεξιοτεχνικές αποδόσεις που είναι ανάλογες με αυτές ενός πρωταθλητή.

Πράγματι, η παθολογία του άνω άκρου στους επαγγελματίες μουσικούς είναι τόσο πολύπλοκη, που απαιτεί αφενός ακριβή και έγκαιρη διάγνωση και αφετέρου κατάλληλη φυσικοθεραπεία.

Στόχος του θεραπευτή είναι, να ανακαλύψει και να θεραπεύσει την αιτία που δημιούργησε το πρόβλημα και όχι μόνο το σύμπτωμα.

Η σωστή αποκατάσταση λοιπόν και η αποφυγή υποτροπών, η οποία είναι εξίσου σημαντική, εξαρτάται από πολλές παραμέτρους.

Πιο συγκεκριμένα, ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της αποκατάστασης, είναι η διερεύνηση του τρόπου κατά τον οποίο παίζεται το εκάστοτε μουσικό όργανο. Η θέση και οι κινήσεις των χεριών.

Έπειτα, η στάση του σώματος του μουσικού, αλλά και η θέση των αρθρώσεων που συμμετέχουν στις επαναλαμβανόμενες κινήσεις.

Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει επίσης το μέγεθος και το βάρος του μουσικού οργάνου, όπως και η συνεχής πίεση από το στατικό φορτίο του.

Οι ώρες της μελέτης, η συχνότητα των διαλλειμάτων (ιδιαίτερα σε περιόδους εξετάσεων ή συναυλιών) και η προετοιμασία –το ζέσταμα πριν από κάθε ερμηνεία. Τέλος, η εναλλαγή των μουσικών οργάνων και οι πιθανές κατασκευαστικές – ανατομικές ιδιομορφίες του μουσικού είναι εξίσου καθοριστικοί παράγοντες.

Αναλυτικότερα, οι εγγενείς ή επίκτητες μυοσκελετικές παθήσεις του κάθε μουσικού, επιδεινώνονται με τη λανθασμένη χρήση του μουσικού οργάνου ή την υιοθέτηση μιας λανθασμένης στάσης σώματος.


Οι πιο κοινές παθήσεις οι οποίες πλήττουν το χέρι του μουσικού είναι:

- Οι Τενοντίτιδες – τενοντοπάθειες από υπέρχρηση ( overuse syndrome)

- Τα Σύνδρομα παγίδευσης των νεύρων (Το Σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα,

Το Σύνδρομο της θωρακικής εξόδου, παγίδευση ωλένιου ή κερκιδκού νεύρου)

- Οι Λειτουργικές δυστονίες ή «κράμπες»

- Η οστεοαρθρίτιδα του αντίχειρα


Η σημαντικότερη θεραπεία λοιπόν, ξεκινάει από τον ίδιο τον μουσικό.

Σε συνεργασία με τον θεραπευτή του, πρέπει να αντιληφθεί την ανατομία του

σώματός του και την ανατομία της κίνησης, καθώς και τη νευρομυϊκή συναρμογή

που χρειάζεται να εφαρμόσει στη μελέτη και την ερμηνεία.

Η ορθοσωμία, η οποία επιτυγχάνεται μέσω της άσκησης, συνδυάζει τεχνικές πρόληψης, αποκατάστασης και επανεκπαίδευσης. Στοχεύει, στην εξισορρόπηση και φυσική κατανομή της προσπάθειας σε όλο το σώμα και όχι μόνο σε μεμονωμένες περιοχές.

Επιβάλλεται, να γνωρίσουν τις φυσικές δυνατότητες του σώματός τους.

Στη συνέχεια να απαλλαγούν από την ένταση στους μύες της ράχης, του αυχένα, των ώμων και των βραχιόνων. Ολοκληρώνοντας, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τη βαρύτητα που έχει ο σωστός τρόπος αναπνοής, αλλά και η συνεχής εξάσκηση της.


“Είχα φτάσει με την επικονδυλίτιδα που με ταλαιπώρησε 5 μήνες, να μην μπορώ από τον πόνο να σηκώσω ούτε το φλιτζάνι του καφέ. Με το πλάνο φυσικοθεραπείας που

ακολούθησα, παίζω ξανά άνετα και ακούραστα μουσική. Σε χρόνο ρεκόρ! Το λιγότερο που μπορώ να πω για τη φυσικοθεραπεύτριά μου, είναι σωτήρας!”

Σουγιούλ Αλκαίος


“Το γεγονός ότι παίζω και μελετάω 3 διαφορετικά μουσικά όργανα, τα οποία είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, μου δημιούργησε αρκετές ενοχλήσεις στα χέρια στο παρελθόν.

Μετά από στοχευμένη φυσικοθεραπεία σε συνδυασμό με βελτίωση της στάσης του

σώματος, υπάρχει πλέον τεράστια διαφορά και τυχόν ενοχλήσεις, έχουν εξαληφθεί”.

Δάφνος Γιάννης


“Η προετοιμασία των πτυχιακών εξετάσεων του πιάνου, προ 5ετίας, υπήρξε η αφορμή για να αντιμετωπίσω μια άκρως επώδυνη τενοντίτιδα στον δεξί μου αγκώνα. Με τη βοήθεια της φυσικοθεραπεύτριάς μου, δεν αντιμετωπίσαμε απλά το πρόβλημα, αλλά αποκαταστήσαμε ολόκληρη την εμβιομηχανική του άνω άκρου”.

Κεφαλίδου Ελένη

ΜΑΡΙΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΟΥ

Φυσικοθεραπεύτρια

Πτυχιούχος ΤΕΙ Αθήνας

Ρ.Τ. Μ.Τ